"U dient deze vragenlijsten in te vullen uiterlijk 48 uur voor uw afspraak. Dit kost ongeveer een half uur." Aldus een e-mail van de DC Klinieken waar ik deze week een afspraak heb. Okee, dat kan nog mooi voor eten, de vragen staan klaar in MijnDCKlinieken. Ideaal voor een spraakgestoorde, al die 'Mijn'-en tegenwoordig!

De beloofde e-mail met link naar de Mijn-omgeving is er echter niet; ik kan wel op 'wachtwoord vergeten' klikken om een wachtwoord aan te vragen, dat wordt me dan per e-mail toegezonden. Twee minuten kan dat duren, maar vijf minuten na de aanvraag gebeurt er nog niks. Hm, misschien héb ik al een wachtwoord, even zoeken. Maar nee, geen inloggegevens van deze site. Nog maar een keer proberen. En ook nog een keer een sms-code aanvragen want dat is een alternatief. Niks.

Digitale drempels

Ik ga op de website van de kliniek op zoek naar een klantenservice of een mailcontactadres. Eerst worstel je je braaf door tachtig veelgestelde vragen waar natuurlijk de jouwe niet tussen staat. Dan constateer je ten langen leste dat de klantenservice alleen telefonisch benaderbaar is en er nergens een e-mailadres te vinden is. Na  verder speurwerk ontdek je verheugd in een vergeten hoekje in kleine lettertjes het kopje digitaal toegankelijkDaar zul je het hebben! Hm, blablabla ... DC Klinieken maakt een hoop woorden vuil aan de digitale toegankelijkheid en ze gaan er prat op dat ze een heus Waarmerk Drempelvrij hebben. De website is digitaal toegankelijk, maar wat heb je eraan als de organisatie zelf dat niet is? Het ontbreekt nl. ook hier aan een contactformulier of -adres voor hen die afhankelijk zijn van digitale communicatie.

Stichting drempelvrij.nl zet zich in voor de toegankelijkheid van internet voor iedereen. Herkenbaar aan het Waarmerk drempelvrij.nl – het Nederlandse kwaliteitsmerk voor toegankelijke websites en apps.

Ongenaakbaar

"Ervaart u problemen met de toegankelijkheid van onze website? Neem dan alstublieft contact op met marketing@dcklinieken.nl". Bij gebrek aan beter mail ik dus de marketeers mijn inlogprobleem en leg uit dat ik niet kan telefoneren en de instelling niet digitaal benaderbaar is. Ondertussen is Mijn Half Uur al lang voorbij en ik heb trek.

Een uur later gaat de huistelefoon en wordt ons antwoordapparaat ingesproken. DC Klinieken. Of ik even met de klantenservice wil bellen op telefoonnummer zus-en-zo ... Aaaaarghh!! Opstandig schrap ik stante pede mijn afspraak via Mijnbevolkingsonderzoek (pluimpje voor de site van Bevolkingsonderzoek Nederland!) en verplaats die onverbiddellijk naar een concurrerend ziekenhuis.

Na het verzetten komt er zowaar nog een ondermijnend mailtje van DC binnen: ik mag de vragenlijsten wel overslaan, ik mag alles gewoon op de poli bespreken. De maat is volLaatdunkend klik op het kruisje. Ik begrijp dat de wereld niet is ingesteld op sprakelozen, maar ik heb een hartgrondige hekel aan hardleerse lieden die mijn tijd verspillen.